meindert-kees.reismee.nl

Dag 2, van Boekelo naar Eerbeek.

Goeienavond uut Eerbeek,

Om 06.30 opgestaan, met een fris en klaar gemoed. Nog met de gordijnen dicht kan ik al zien, vandaag wordt het mooi weer . Water koken voor de onderweg koffie, 07.00 ontbijt ophalen. Voordeel van vroeg bij het buffet, kan ik ongeremd thee met honing scoren voor in mijn bidons . Rond 08.30 op weg, heerlijk weertje. Boekelo uit, over de museumspoorlijn noar Haaksbergen, over de N18. Al snel komen we in het natuurgebied "het Buursezand". Een foto maken voor de oorkonde Ronde van Nederland. Prachtige route via Buursezand, Buursebeek en langs mooie Buurse boerderijen. Genieten!!!

Eerste koffiestop in Rietmolen , nooit van gehoord. Mooi bankje vlak voor de St-Caeciliiakerk. Prima, tot de kerkklokken zich melden. Nou ja, koffie is op, verder dus. De route voert ons over de "Needseberg, Geesteren, Borcule naar Barchem. Tied veur de middagstop. Alweer vlak voor een kerk, op een driesprong kunnen we heerlijk zitten. Altied iets te zien op een kruispunt zoals dit . Motoren, oldtimers, fietsers en zelfs mensen te paard! Uitgerust en voorzien van nieuwe brandstof gaan we weer verder. Langs de Lochemseberg, over mooie half verharde boswegen gaat het naar Vorden. Het mooie weer laat zich gelden. Veel fietsers, wandelaars en in Vorden zitten de terrassen lekker vol. We moeten stoppen voor een tegemoet komende schaapskudde, prachtig in het gareel gehouden door de Border Collies. Langs kasteel Hackfort, door Wichmond gaan we richting de IJssel. Druppels, de regenkleding gaat aan nu we nog droog zijn. Snel nog een laatste koffie en dan naar het pontveer Bronkhorst - Brummen. De regen valt mee , Door Brummen, langs Leuvenheim, Laag-Soeren naar Eerbeek. Lekker op tijd zijn we bij het hotel. Het terras lonkt, ik, wij hebben zin in een Weissen. Ha, hier heeft men de ECHTE!!! Weissenstephaner Hefe Weissbier .

Een heerlijke fietsdag, genieten van prachtig Twente en Achterhoek. Morgenochtend de "Posbank", door Arnhem en dan richting de "Ooipolder". Over de Waalkade in Nijmegen, door de stad en dan naar ergens in de buurt van de splitsing Maas en Maas-Waal kanaal.

À demain, tot morgen, K & M.

Start Ronde van NL.

Grüss euch allen!!!

Ha, we zijn weer "on tour"! Na bijna 3 jaren zijn we weer aan een fiets-avontuur begonnen . Vanochtend om 05.30 opgestaan, beetje te vroeg maar wel oké, er moet namelijk een fiets opgepakt worden en dan is 't prettig als je even rustig de tijd hebt. Natuurlijk ook tijd om te ontbijten met Aniet, natúúrlijk belangrijk.

Tijd voor actie, even fietsen naar Zwolle Hauptbahnhof en dan met de Zug naar Ommen. Gerry en Kees zijn er al en, helemaal top, mijn Sis en favoriete zwager komen ons uitzwaaien. Om 08.30 "geht es loss"!!! We zijn op weg, het is droog, fris, meer is niet nodig. Den Ham, Vroomshoop, Kloosterhaar-Vriezenveensewijk. Eerste koffie ergens naast het Geesterens-stroomkanaal. Verder weer, wind staat eigenlijk best wel goed, het draait alweer als "toen". Tubbergen, Ootmarsum, Denekamp en De Lutte. De koers draait zuidwaarts en dat is te merken, wind tegen, dus. Máár nog steeds droog. Oldenzaal blijft buiten bereik, laatste koffie-stop bij de "Lonneker-molen". Ook Enschede passeren we op afstand, bij de "Grolsch-veste" gaan we via de "dive-under" naar het Twente-kanaal. Nog een stukkie en dan landen we net voorbij Boekelo bij hotel-resort Bad-Boekelo. Het laatste uurtje hebben we in de nattigheid gefietst maar het was nog te doen zonder de Regenhosen. Het zal rond 15.45 zijn geweest, de teller geeft 120 km aan. Best wel goed eigenlijk dus we trakteren ons na het inchecken op een "Grolsch-Weissen".

Kleine conclusie na de eerste dag: het samen "on tour" zijn ging weer goed!!! Wat mij aangaat moet ik toch zeggen dat ik vandaag een beetje met een zwaar gemoed heb gefietst. Vanochtend heb ik gehoord dat mijn voor altijd "buurman Evert" vannacht is heen gegaan. Onuitputtelijke bron van kennis, altijd positief , nóóit, nooit een onvertogen woord. Heel de dag zat een liedje van Daniël Lohuis in mijn hoofd: Bij de Hemel in de Rij. Die huuft niet te wachten bij de hemel in de rij. Die mag direkt deur, die mag iedereen veurbij. Die huuft niks uut te leggen, die huuft niks te zeggen.

Groet oet Boekelo, K & M.

LF Ronde van Nederland, het gaat door!!!

Goeiendag allen,

Ja, het is nu wel definitief. We gaan zaterdag 08-05 beginnen aan een nieuw fiets avontuur . Een plan aangepast aan de mogelijkheden die er nú zijn. Een pracht-tour door ons eigen landje, zó klein maar zó divers! Eigenlijk zouden we maandag pas kunnen beginnen want dan begint mijn verlof pas maar de planners in Utrecht hebben mij toch wel gematst door mij deze week te laten werken i.p.v. het weekend, TOP! Zo komt het dus dat ik nu, in het hotel In Antwerpen, even tijd heb om dit verhaaltje te tikken.

Enfin, zaterdag gaat het dus beginnen. We gaan beginnen in Ommen, bij het station. Kees wordt even gebracht door Gerry, ik kom vanuit Zwolle met de trein. Dan kan ik nog samen met Aniet een ontbijtje doen thuis. Zij gaat dan werken, ik naar de trein. Het zal rond 08.30 zijn als we gaan opstappen. De eerste etappe zal ons via de "LF14 Saksenroute" brengen naar Bad Boekelo. De overnachting is al geboekt, zoals de overnachtingen voor de eerste 10 dagen. Dit in tegenstelling tot de "2018-tour" toen we het van dag tot dag bekeken. Misschien ietsje minder avontuurlijker zo maar het is gewoon echt véél drukker. Om dan aan het eind van een dag nog iets te moeten vinden kan dan wel eens niét meevallen. Dit geeft dan ook wel weer een bepaalde ontspanning zodat we meer kunnen waarnemen, genieten tijdens het fietsen .

We hebben er weer zin in !!! We zijn, denk ik, weer voldoende in goeden doen . De fietsen zijn weer goed toegerust, routes staan al in de Garmin. Het enige wat niet zeker is, is óók des Nederlands, het weer dus!! We rekenen op, eigenlijk, van alles. Voor zaterdag ziet het er wel goed uit, daarna zien we het wel .

Ik zal weer proberen dagelijks een verslagje te maken, een plaatje erbij te doen. We gaan zékers weer genieten!!!

Groet'n, K&M.

Plan "C".

Buongiorno a tutti!

Ja het staat er echt, plan C. Inmiddels zijn we ruim een jaar verder sinds de uitbraak van het "C-gedoe". Destijds hadden we het plan om samen vanaf de invasie-stranden in La Normandie terug te fietsen naar Nederland, Plan A dus. Voor dit jaar was het plan om te gaan fietsen naar Praag, misschien wel door naar Dresden en Berlijn, plan B dus. Wel inmiddels is ook dit plan ingehaald door de "Covid-realiteit". Géén buitenlandse tripjes tot zéker 15 mei . Wát kunnen we dan nog wél gaan doen? Kunnen we nog een plan C bedenken wat ook nog recht doet aan het idee van een échte fietstocht met een serieus aantal kilometers en uitdagingen? Ja, dat kunnen we. Althans dat vinden we zelf!!!

Tijdens ons tripje naar de kust hebben we natuurlijk gesproken over het, toen nog niet helemaal zeker, niet door kunnen gaan van plan B. En al vrij snel kwamen we onafhankelijk van elkaar bij plan C uit. De "Ronde van Nederland"!!! Een reeds bestaande ronde die is gemaakt van verschillende gedeelten van de bekende Nederlandse LF-fietsroutes. Deze fraaie rondrit volgt, met de klok mee, min of meer de landgrenzen, de Noordzee en Waddenkust. Totaal zo'n 1385 kilometers door ons fraaie land . Deze trip is ook helemaal te downloaden zodat we weer prima gebruik kunnen makken van de Garmin navi . Wat echter niét in deze route is opgenomen is het zuiden van Limburg en ja dat kan toch eigenlijk niet, vinden wij. Dus heb ik zelf even een Limburgse aanpassing gemaakt. Afzakken langs de Maas en daarna via mooie klimmetjes naar het Drielandenpunt, het zuidelijkste punt van Nederland. En als we dan toch het zuidelijkste punt van NL willen aandoen kunnen we natuurlijk niét nalaten in het noordelijkste noorden de "Noordkaap" aan te doen. Het meest noordelijke punt van NL. Dus ook hier een aanpassing welke ons via het "Hoge Land" naar de grens bij Nieuw-Statenzijl brengt. Wat ook nog niet helemaal vast staat is hoe we de Afsluitdijk zullen omzeilen. Deze is tot 2022 afgesloten voor "Cicloturisti", fietsende toeristen dus. Een tripje via Texel en Vlieland is misschien wel een prettige aanpassing .

Wel, het moge duidelijk zijn! Plan "C" is klaar om uitgevoerd te gaan worden!!! We gaan ons niét nog eens laten tegenhouden!!! We gaan, Es geht los, Nous allons, Let's go!!! Als het lukt willen we op 08 Mei in Zwolle opstappen, langs de Vecht naar Ommen om daar de route op te pakken. De eerste overnachting is al geboekt in De Lutte!!!

Weer samen "on tour".

Grüss jullie, allen!!!

Wij, Kees en Gerry, Aniet en ik, zouden nu samen in de sneeuw moeten zijn. Oostenrijk, Weissen-bier, wintersport en "Kaiserwetter" . Niet dus. Het was al wel langer bekend, dit jaar kan het even niet. Maar we hebben wél onze vrije dagen dus daarom toch iets vervangend gezocht. Gewoon een paar dagen weg in eigen land. Een mooi onderkomen vlak bij de zee, duinen. Heerlijk kunnen wandelen, fietsen, eten, drankje, genieten!!!

Voor ons natuurlijk een mooie kans om weer eens samen te fietsen. Al snel was er een mooie route van Amersfoort naar het tijdelijke verblijf aan zee, ongeveer 80 km. Vrijdagochtend eerst een stukkie mit dem Zug en dan "op de pedalen"!!! Eerst naar Soest, Baarn, Hilversum en dan westwaarts. De noodzakelijke koffie-stops moeten we nu doen met de eigen voorraad uit de "Ortlieb-tassen". Wat een mazzel dat het weer meewerkt. Over het Amsterdam-Rijnkanaal, Vinkeveense plassen, Mijdrecht en Uithoorn. Onbekende plaatsjes als Weteringbrug, Huigsloot en Buitenkaag brengen ons richting het tuinbouw, kassen, gebied van Noordwijk, Noordwijkerhout. Bij Sassenheim nog een laatste stop. Een lekkere reep, gedeelde appel. Rond 15.45 zijn we er. Mooi op tijd, het wordt alweer merkbaar frisser.

Het was weer goed samen te fietsen. De nieuwe fiets van Kees bevalt errugg goed, stiller, nóg beter te regelen ondersteuning. Bij aankomst zat er nog voor circa 115 km power in de batterij. Het plannetje voor zaterdag is al klaar.

Vandaag hebben we een mooie toer gemaakt naar Scheveningen, Den Haag. Bijna 70 km. Gerry en Aniet hebben een flinke duin, strand wandeling gemaakt naar Noordwijk. Morgen hebben we een rit naar IJmuiden op de planning staan, ruim 80 km.

Nieuwe fiets.

Bonsoir volgers,

Bijna een maand geleden, 27-01, heeft Kees zijn nieuwe Fahrrad in gebruik genomen . Een prachtig rode Merida Espresso EP-8. Op het eerste gezicht niet héél veel anders dan de Gazelle maar dát is toch niet het geval. De middenmoter is krachtiger, stiller maar draait vooral errug soepel rond. Zonder ondersteuning is er nog steeds prima mee te fietsen. De wielen, banden, zijn behoorlijk breder zodat je óók op niet helemaal verhard terrein veel beter kunt blijven "bollen". Maar het grote verschil zit hem in de versnellingen. De Gazelle had al een 10 speed cassette, deze beauty heeft er 11 met een enorm, kleinste, verzet. Kort gezegd, als er moet worden geklommen kan Kees een véél kleiner verzet kiezen zodat hij veel langer kan blijven rond draaien met een minimale ondersteuning . Dus óók de toch al krachtiger batterij kan nog langer power leveren .

Maar ja, dit alles moet natuurlijk wel getest gaan worden. Eind Januari, begin Februari, was niet het meest gezellige fietsweer . Midden Februari viel plots, onverwacht, zomaar koning winter binnen. Temperatuur zoals we die bijna niet meer kennen verbrak de dagelijkse sleur. Het "C-nieuws" was even niet belangrijk.

Maar nú, nog maar een weekje later, is het totaal ander weer. Voorjaars temperatuurtje , korte fietsboks aan en gaaannnn!!!?. En dat doet Kees dus ook . Hij gaat hélemaal los. 60 km hier, 100 km daar, fotootjes vanuit alle windstreken . En dat is helemaal goed natuurlijk. Zo'n nieuwe metgezel moet je uitproberen, testen, afstellen en dat gaat alleen als je op pad gaat! Kortom: op naar onze eerste gezamenlijke trip. De route en bestemming is al bekend, een mooie route van Amersfoort naar Noordwijk aan zee.

Ook voor mij had de fiets aankoop nog een prettige bijkomstigheid. Omdát ik mee was bij het in ontvangst nemen van de Merida mocht ik ook profiteren van een errugg prettige korting bij aankoop van een mega fijne, top technische, waterdichte,ademende fiets jas. Hopelijk kunnen we de fiets en jas écht uitproberen als de trip naar Praag door zou kunnen gaan.

Groet, blijf gezond, Kees en Meindert.

"Tocht der Tochten".

Goedemorgen fietsfans en alle andere buiten-bezigheden fans .

Bij deze een winterse update. Het zal niemand ontgaan zijn, het is winter!!! Heerlijk genieten van een mooi pak sneeuw, eindelijk dicht gevroren plassen, sloten en vaarten!!! Schaatsen verdringt al het andere nieuws. Én ja natuurlijk, het ultieme schaatsavontuur zingt ook al snel rond. Elfstedentocht, de tocht der tochten!

Nee, ik ben niet zo van de schaats, heb er zelfs geen meer. Maar ik had mij gaandeweg deze week voorgenomen "iets" te gaan doen wat de sfeer, de beleving, het avontuur zou kunnen benaderen. En dit moest dan zaterdag gaan gebeuren. Een vroege dienst in Almelo, om 05.50 beginnen. De voorspellingen waren top . Een erruggg koude nacht, oostenwind, gevolgd door een zonovergoten dag!!! Was het nu verstandig zoiets te doen, in m'n uppie? Soms moet je niét gaan voor het verstandige, het rationele. Gewoon kiezen voor het avontuur en ervoor gaan!!! Ik weet inmiddels wat ik moet doen, wat ik moet meenemen, ken de route en in Almelo is altijd de mogelijkheid voor een warme douche.

Om 03.00 stap ik op. Eén bidon met hete thee met honing, een kleine rvs-thermos met kokend water op de andere houder. Extra thermo onderlaag, dikkere handschoenen, sokken van Merino wol. Gezicht ingevet met "good old" vaseline. Telefoon op 100% vol.

De digitale meter bij garage Dingerink meldt -10*!!! Toch wel apart zo midden in de nacht op weg gaan, het duister in. Al snel merk ik dat de wind inderdaad uit "de oost" komt. Snijdend, tegen, het plaatje klopt helemaal. Ik heb besloten de variant te kiezen via de Twentseweg, oude Twentseweg en nieuwe Twentseweg. Een goed gebruikte route dus redelijke kans op geruimde wegen. Ik weet óók zeker dat er niet geruimde stukken gaan zijn maar, allez, dat zal ook wel lukken. Gaandeweg merk ik dat het met de kleding goed zit. Ik kan goed bewegen, nog geen koude vingers en tenen. Net over de Eelerberg komt een stuk onverhard, niet geruimd. Valt best goed te doen. Alles is kneiter hard bevroren en de lichtbundel wijst duidelijk de weg. De schoenen "los" op de pedalen voor het geval ik er snel af zou moeten. Op het vlakke gedeelte richting "Hoge Hexel" voel ik gewoon dat het nóg kouder is geworden. Ergens op een beetje beschut plekkie moet ik mijn bidon bijvullen. Wat er nog inzat van de hete thee is inmiddels échte ijsthee geworden. De rvs-thermos maakt er weer hete thee van. Voorbij Hoge Hexel volgen nog meer niet geruimde gedeelten. Fietsen hier voelt een beetje als "klunen". Wierden en Almelo komen in zicht. Mijn tenen zijn ook een beetje gevoelloos, doof geworden. Om 05.55 sta ik op station Almelo. Toch wat later dan gehoopt . Snel onder de hete douche, werk-outfit aan en om 06.30 vertrek ik richting Antwerpen.

Het wordt inderdaad een pracht dag, veel zon, blauwe luchten. mooier dan dit gaat het niet zijn in een Nederlandse winter. Ook de treinrit verloopt volgens het boekje. Wat een mooie job is dit toch! Rijden door heel het land en dan genieten van al het moois wat er te zien is!

Om 16.00 ben ik weer terug op de basis in Almelo. Onderweg had ik al besloten óók weer terug naar Zwolle te fietsen. Het is nog steeds "Kaiserwetter", zoals men dit noemt bij de "Pruus". Én vooral, de oostenwind staat nu wel errugg prettig. Zo moet het ook voelen als de "Elfsteden-mannen" na het keerpunt Dokkum met de wind in de rug opgaan voor het laatste gedeelte naar de Bonkevaart !!! Ik ga voor de route via het Wierdenseveld, een stukkie langs de "midden-Regge", over de Hellendoornseberg en dan naar Luttenberg. Misschien wéér niet de meest geruimde maar zeker wél een mooiere route . Ik maak meerdere extra stops voor een mooi plaatje! Ergens voorbij Lemelerveld moet ik de bidon weer op temperatuur brengen, het is inmiddels donker, koud. Tied om noar huus te goan!!! Om 19.20 is mijn avontuur ten einde, inmiddels toch alweer -7* bij Dingerink. Fiets afzadelen, tassen uitpakken en opwarmen!!! Moe maar zeker voldaan na een errugg lange dag!!!

De volgende update zal gaan over fietsen met voorjaars temperaturen, de nieuwe fiets van Kees (Merida Espresso EP-8 Edition) en hopelijk een mooie gezamenlijke toer!!!

Oudejaarsdag Fietstour.

Hallo Fietsvolgers,

Nog één keer een 2020 update. Vandaag was voor mij de laatste werkdag van 2020. Vandaag was óók voor mij de laatste dag onder mijn huidige 36 uur werkweek. Vanaf morgen ga ik naar 24 uur p/w. Reden voor mij om het jaar 2020 in stijl af te sluiten. Op de Koga naar Almelo en ook weer terug. Er was nog wel één dingetje, ik moest om 05.15 beginnen. Ja, de fiets in de trein ging niet, te vroeg. Op de auto ook niet, blijft de auto achter. Er zat maar één ding op. Dus de wekker op 02.00. Om 02.35 ben ik opgestapt. Inderdaad, een beetje bizar maar het kon even niet anders! De kortste route, bijna 45km. Om 04.40 was ik bij Almelo Hauptbahnhof. Gelukkig nog net tijd voor een snelle hete douche. Omkleden en om 05.15 kon ik vertrekken.

De dienst was prettig kort, slechts 6 uurtjes, dus net voor de middag kon ik de terugreis al weer aanvangen. Ik had dus nu mooi de tijd om een wat meer toeristische variant te nemen. Via Zuna, over de Holterberg, Haarle en dan richting Raalte. Daarna nog een beetje binnendoor, over klinker weggetjes, naar Zwolle.

Na 103 km ben ik weer zu Hause. Moe en koud, dat zal te maken hebben met het opstaan op dat belachelijke tijdstip van 02.00 uur. Máár zeker wel voldaan over deze laatste (fiets)dag van 2020!!!

Sinds de voorlaatste update zijn we sowieso nog wel behoorlijk regelmatig op pad geweest met de bikes. We proberen onze "Ausdauer" tóch wel op peil te houden. We hopen wél over een maand of vijf te kunnen starten met de trip naar Praag. Of dat dan al kan?? Misschien, fingers crossed !!!

Voor allen een mooie jaarwisseling, tot in 2021!!!