meindert-kees.reismee.nl

Herfsttour.

Grüß euch alle miteinander, dag allemaal.

Herfst heeft inmiddels zijn intrede gedaan. Tijd van wind, regen, vallende bladeren en vroeger donker. Maar ook tijd van prachtige kleuren, heldere dagen, koude ochtenden in nevel, lekker kokkerellen en rode wijn. Dus ook, als de weergoden een beetje meewerken, nog een mooie fietstrip ondernemen. Dat heb ik afgelopen weekend dan ook gedaan.

Dat fietsweekend begon eigenlijk vorige week vrijdagochtend al toen ik had bedacht om op de fiets naar Almelo te gaan. De dienst liep tot 12.30, dat was een prettige tijd. Hij begon echter om 05.00, dat was minder prettig. Maar goed, gewoon gaan. Om 02.00 ben ik opgestapt. En het is waar, er is altijd iets te zien. Nog geen kilometer onderweg, nét buiten de stadsgrens, liepen er zomaar enkele reeën op de weg. Een goed begin. Genieten van de stilte. géén wind, de maan. Aan mijn linkerzijde de sterren van de Grote beer zichtbaar, rechts de Orion. Al om 04.10 was ik in Almelo, tijd voldoende voor een warme douche. De terugreis ging, wederom genietend van heerlijk weer, via de Holterberg, Haarle. Bijna 100 km weggetrapt.

Dan het weekend. Zondagochtend had ik een dienst naar Seelze, het "Rangierbahnhof" vlak voor Hannover. Ik moest beginnen in Oldenzaal waar mijn trein de nacht had over gestaan. Vanaf daar ging het dan naar Seelze alwaar ik om 10.50 zou aankomen en vervolgens moest ik dan passagieren terug. Wel, het plan was snel gemaakt. Ik neem de Koga mee op de auto, dan in de loc en in plaats van met de IC-trein ga ik terug fietsen naar Oldenzaal. Een route voor in de Garmin is ook snel gemaakt, 238 km. Na een beetje rekenen denk ik dat ik zondag moet kunnen komen tot Bad Essen voor een overnachting, 110 km. Helaas is de start toch een uurtje later, om 12.00 geht es "loss"! Al vorens te beginnen regel ik een overnachting zodat dát in elk geval zeker is. Ik zal zékers in het donker gaan aankomen, wintertijd. De route volgt min of meer het "Mittelland-kanaal", beginnend als aftakking van het Dortmund-Emskanaal en voert dan langs Bramsche, Osnabrück, Minden, Hannover, Braunschweig, Wolfsburg en Maagdenburg naar de Elbe. Het weer is prima, de stevige zuidenwind is nét voldoende zuid voor een ietsje rugwind. Over half verharde paden langs het kanaal, verderop door prachtig gekleurde eiken bossen en terug naar het kanaal. Rond 16.00 passeer ik het "Wasserstrassenkreuz Minden". Hier gaat het "Mittelland-kanaal" óver de "Weser". Bij Lübbecke verlaat ik het kanaal. Niet veel verderop is het gedaan met "het vlakke". Bad Essen ligt in de uitlopers van het "Wiehen gebergte". Het is snel donker geworden en dit samen met de pittige klimmetjes maakt het laatste uur toch wel "afzien". Om 18.30 staat de Koga in de schuur, niet veel later laat ik mij een echte "Paulaner" errug goed smaken, 113 km.

Maandagochtend om 08.00 ben ik weer op weg. Eerst door de bossen afdalen naar het kanaal. Ik ga ten noorden voorbij Osnabrück, via Ostercappeln. De dag begint helder maar de wind is gedraaid naar zuidwest, staat dus nu op de kop. Eerst naar Bramsche, steeds het kanaal volgend. Ik maak foto's en filmpjes. Een prachtige oude Magirus-Deutz truck, een binnenvaartschip met zo'n duidelijk herkenbare langzaam loper diesel als krachtbron. Het tempo ligt lager als gister, bewust lager. Oldenzaal is nog ver en het gaat niet gebeuren dat ergens in de laatste 20 km mijn krachtbron leeg is. Niet zoals Drs. P ooit zo mooi zong; Ja, Omsk is een mooie stad maar nét iets te ver weg!!! Net voor Recke verlaat het kanaal. Via het "Recker-moor" met een grote boog om Recke heen richting Salzbergen. De weg is hier bar en boos, Pas auf Strassenschäden!!! Wat heet, alsof het nét is aangelegd door de Romeinen vlak voordat zij werden ingemaakt tijdens de "Varusslag" net boven Osnabrück. Bij station Salzbergen even een snelle fotostop bij de daar opgestelde giga stoomloc. De laatst actieve "Dampfloc" van de DB. Bouwjaar 1942 , in dienst tot 1977. Ten zuiden langs Bad-Bentheim naar de grens, de Lutte, dan het laatste stukkie naar de auto in Oldenzaal. Nét voor invallende donker ben ik er, 125 km.Twee dagen genieten van fietsen in de herfst, nu nog één dagje zu Hause.

Tot de volgende, Meindert.

Reacties

Reacties

Jan

Man! Wat een mooi verslag weer! Bijna een gedicht!!

Kees Timmenga

Weer een mooie toer, de volgende keer moet ik toch echt weer mee?

Henry

Mooi verhaal weer Meindert. Het word toch tijd om alles te bundelen in een boek!

Renate

Wauw ❗❗

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!