meindert-kees.reismee.nl

Van het Hoge Land naar land van Aa en Hunze.

Uut Drenthe, goedenavond. Vanochtend beetje uitgeslapen, 07.30. Een héérlijk ontbijt was klaar gezet. Wil je nog iets mee voor onderweg? Pak gerust wat mee! Rond 09.00 waren we weer op weg. Nog steeds een forse WNW wind maar wel droog. Eerst richting Zoutkamp en dan min of meer het Reitdiep volgen, eigenlijk tot aan Groningen. Prachtige route! Al snel komen we bij Electra, een enorm groot gemaal waar 4 mega grote diesels prachtig zichtbaar staan opgesteld. Enorm zijn ook de tegenstellingen qua huizen hier. Kleine huisjes tegenover de machtige "borgen", boerderijen. Kleine dorpjes met oude kerkjes op wierden, terpen en op kastelen lijkende huizen zoals de "Allersmaborg" tussen Ezinge en Aduarderzijl.

We doen een koffiestop bij Garnwerd, prachtig plekkie aan het Reitdiep. In 't zonnetje, bankje tegen een grote oude molen. Langzaam komt Groningen in beeld. In de skyline is d'olle Grieze, Martini toren, al te zien. En dan zijn we zo ineens in de drukte van de stad. Weg van rust en grote leegte direct in de grote stad hectiek, pfff! We fietsen nog wel even naar "de toren" maar daarna snel de stad weer uit. Aan de zuidkant, bij het Paterswoldse meer doen we weer een broodje, koffie, reep en een fruitje.

We komen nu in het gebied van de Drense Aa en Hondsrug. Totaal anders dan de weidsheid van boven "Stad", zékers is ook dit echt mooi. Ook een voordeel hier is dat er veel meer beschutting is tegen de toch nog aanwezige woei. Mooie bossen, heide en weilanden. De brinkdorpen komen in beeld. In Ballo nog een keer een stop op een Bio-boederij met uitspanning. Koffie met appeltaart!! Eerst naar Gasselte en dan naar Gieten voor de overnachting.

Helaas, geen kamer voor U. Ik heb een fout gemaakt bij het reserveren, foutje met de datum. Shit, shit, shit!!! Men is zeker behulpzaam, gaat direct rond bellen maar helaas zit alles vol, overal. Help, wat nu. Kees belt een kennis in Eexterveen, niet zo heel veel verder. Legt de situatie even uit en hoppa, we kunnen zo terecht. Hoe ontzettend TOP is dit!!! We kunnen zo terecht, koffie en een wijntje worden ingedaan en we eten óók nog mee, echt hélemaal GEWELDIG!!!

Morgen alweer de laatste dag, de etappe naar Ommen waar op 8 Mei onze Ronde van Nederland is begonnen. Het is mét wat vertraging maar we gaan het wel afmaken.

Uit Eexterveen, K&M.

Yvonne

Succes met de laatste loodjes jongens.

Wouter

Klinkt goed Meindert! Lekker buiten, genieten van de mooie indrukken en fysiek lekker actief zijn. ?

Renate

Geweldig, dat jullie de Holland reis kunnen uitfietsen. Geniet ervan en succes met de laatste loodjes.

Eppe en Miny van Leusen

Mooi dat jullie het toch af konden maken ,en dat het zo goed ging.
Nu nog de laatste km succes !!!

Sander De Jong

Succes vandaag. De laatste loodjes. Ook dit kun je weer afvinken op je lijstje. ???