meindert-kees.reismee.nl

Bonifatius.

Huh?! Een verhaal over de monnik Bonifatius? In ons fietslog? Nee dus. Máár wie Bonifatius zegt, zegt Dokkum en wie Dokkum zegt, zegt Elfstedentocht. En om het meteen even duidelijk te stellen, nee we hebben niet de gehele tocht gedaan. Deze is toch zo'n 235 km en ja da's toch wel een beetje veel voor op één dag. We moeten onze tripjes toch een beetje plaatsen op de dagen dat we vrij zijn dus het is soms even plannen. Enfin, dinsdag was dus een goede dag, een héle goede dag om een variant op de Elfstedentocht te doen. Daar we onlangs al een heel gedeelte van de tocht hadden gepakt in Z.W.Friesland had ik nu een "noordelijke" variant gemaakt.

We hebben de auto in Sneek/Snits gezet, de 2e stad in de route, op mooie schaduwplek vlakbij het station. Net na 09.00 hebben we "de ijzers" onder . Van hier gaat het eerst naar Bolsward/Boalsertom de echte route op te pakken. Het weer is heerlijk, geen jas meer nodig en overal plekjes om ff te stoppen. Om 10.45 in Harlingen/Harns , 11.15 Franeker/Frjentsjer , rond 11.45 een stop in Berlikum/Berltsum.Na de koek en zopie gaat het stevig door naar Bartlehiem en links langs de Dokkumer Ee naar Dokkum/Dokkum.Net zoals in het "Hooge Land" bovenin Groningen is ook hier het landschap weids, zijn de aardappelakkers kaarsrecht, de kleine kerkjes oud en staat de wind tegen. Maar tóch, het is minder, hoe zeg ik dat nu, minder dramatisch, minder ruig, minder indrukwekkend. Maar zéker mooi!!!.

Dokkum is echt mooi, veel geschiedenis. Óók duidelijk is dat de toeristen/pelgrims weer op pad gaan. Én dat de terrasjes open zijn. Natuurlijk zoeken we eerst de Bonifatiuskapel met het beeld van Winfrid of Wynfrith,Bonifatius. Daarna pakken we een Wieckse Radler 0.0% met een heerlijke uitsmijter. Al te lang blijven we niet zitten, je weet maar nooit met de woeste Friezen. Niet iedereen is hier goed weggekomen . Na dit Elfsteden keerpunt gaat het terug naar Bartlehiem en door naar Leeuwarden/Ljouwert . We stoppen bij de 11Stedenhal, bekijken de plaquettes van winnaars. Onze finish ligt echter in Sneek, met de wind mee zwieren wij langs "de Zwette/De Swette. Rond 17.30 zijn we binnen!!! Een heerlijke ijshoorn en Magnum zijn onze prijs. Een prachtige rit, ideaal weertje, 135 km genieten!

Riky van het Bolscher

Meindert Kees,

Weer een prachtig verhaal om te lezen!
Ik heb een vraag, hadden jullie de ijzers wel geslepen?

Anneloes

Lekker bezig mannen!