Tweede dag.
Buona sere a tutti.
Excuseer ons voor deze, heel erg korte, update .
Het ging weer prima. Gekomen tot Ferrara, weer 130 km. Vertrokken op natte wegen. Later zeker genoten van de zon. Tegen half vier regen en lagere temp. Rond 17.45 in Ferrara. Nu ga ik snel plat. Morgen richting Verona, Hopelijk is het weer weer droog.
Buona notte, K&M.
We zijn op weg!
Buona sera Familie, vrienden, volgers!
De kop is eraf! We zijn op weg naar het noorden. Gistermiddag zijn we met onze Dai en de hele fiets-parade mooi op tijd aangekomen in Ancona. Gerry en Kees stonden ons op te wachten en samen zijn we naar het hotelletje gereden. Veel bijpraten, kletsen, drankje en, natuurlijk de ftesen op orde brengen. We hebben heerlijk samen gegeten.
De wekker stond op 06.30 uur, we willen om 08.00 uur fietsen. Ik heb niet erg best geslapen, toch spanning? Na het ontbijt zijn de laatste zaken op de bikes geknoopt en net na 08.00 ging het "Loss"! Eindelijk, na de lange voorbereiding, is het dan echt begonnen.
We gaan direct strak langs de kust, kilometers lang. Wel prettig, heel veel is echt een fietspad. Dus niet op de drukke SS16. Wat opvalt is het grote aantal wielergroepen, groepjes en heel veel wordt er gegroet. Buongiorno en Ciao. Menig keer haalt een groepje ons in en wordt er spontaan wat gesproken. . Net voorbij Fano verlaten we even de kust. Er moet vrijwel direct worden geklommen. Net zozeer erg hoog maar wel "onmeunig" stijl . Stukjes van 12%, 15% en op één enkel stuk staat mijn percentage-meter op zijn max, dat is dus 20%+! Hier moet ik even passen. Verderop dalen we weer en bij Pesaro zijn we weer bij de kust. Het gaat verder naar Rimini. Het is één eindeloze rij hotels, één grote toeristen fabriek, pfffff. Net buiten Rimini pakken we de eigenlijke "Reitsma-route" op. Even een kleine stop, blik op de kaart. We besluiten ddor te fietsen naar Cesenatico en daar een hotelletje te zoeken. Hier had ik de route al wat aangepast vanwege het monument van de kleine, grote, Marco Pantani. Als we daar aankomen staat er een man met mega camera foto's te maken en te filmen. We raken als vanzelf aan de praat. Zij, twee man, komen uit Rome en zijn bezig met een reportage over Pantani. Hij biedt aan ons op de foto te zetten, Top! Net als we verder willen vraagt de man ons of we niet even opnieuw willen komen aanfietsen, dan kan hij dat filmen voor hun reportage. We zijn dus gewoon even gefilmd door een echt camera-team voor een reportage, GAAF Toch . Ook geven zij hun hotelnaam door zodat we daar heen kunnen.
Wel, hier zitten we dus nu. Vandaag was een pracht begin van de fiets-odyssee! Het weer was super, alles verliep goed en we hebben 131 km weg gepedaleerd. Da's toch een goed begin vinden wij zelf.
Morgen gaat het richting Ravenna en Ferrara.
Arrivederci, Kees@Meindert
Einde voorbereidingen!
Afgelopen zondag hebben we de voorbereiding "officieel" afgesloten. Zondagochtend ben ik even met de trein naar Meppel gegaan en zijn we samen "toeristisch" weer naar Zwolle gegaan, Heerlijk tripje van 44 km. Kees heeft al zijn spullen in de tassen gepakt, zijn fiets is nog een keer nagezien. Dus helemaal klaar voor de grote trip! Wat de koga betreft, die is er zéker klaar voor! Vandaag nog even de voorband laten checken, is nog zeker goed voor 2000 km. Ik heb wel een extra setje remblokjes mee genomen.
Wat ons niveau betreft? Dat gaan we straks zien en vooral voelen . Of we genoeg getraint hebben, we komen er vanzelf wel achter. Wat wel zeker is is dat we voor ons zelf weten dat we iedere mogelijkheid hebben gebruikt om de fiets te pakken voor een mooie tour, een trip naar het werk, een kans om samen iets te fietsen. Onze trainings- kilometers zijn behoorlijk gelijk op gegaan. We zitten allebei op ongeveer 3800 km.
De navigatie, kaarten, kleding, gereedschap, we hebben het wel behoorlijk op orde. Morgen gaan we alles inpakken, we gaan onze ouwe Dai-Europatraveller rustig klaarmaken voor weer een grote trip. We gaan toch weer via Italië, dit keer helemaal naar Bari. Daar nemen we de ferry naar Albanië en dan helemaal naar het zuiden van de Peleponessos, Greece, Hellas.
Kortom, dit is voorlopig het laatste verhaal op onze fiets-site, de volgende update zal komen vanuit Italië!!!
Saluto, Buona Sera, Kees-Meindert.
Samen "on Tour".
Hallo mensen.
Na een tijdje "radio stilte" betreffende onze voorbereidingen op ons avontuur, bij deze weer een kleine update. Tijdens alle trainings-tripjes tot dusver gedaan was het nog steeds niet gelukt om een keer samen een paar dagen te gaan fietsen, tot nu dus. Afgelopen donderdag en vrijdag was ik weer in Maastricht voor 2 nachtdiensten in Wallonië. Op donderdag ochtend ben ik met de Koga in de trein naar Sittard gegaan om vandaar, via een prachtige route, naar Maastricht te fietsen. Vervolgen ben ik 's avonds naar Liége gefietst en in de vroege ochtend weer terug.
Op vrijdagochtend is Kees met zijn Gazelle, in Meppel, op de trein gestapt naar Sittard om ook vandaar naar Maastricht te fietsen. Tegen 14.30 was hij bij het hotel. Na een warme hap in het "Bastion" zijn we 's avonds om 19.00 uur samen naar Liége gefietst. Langs kasteel Neercanne, over de Côte de Hallembaye en langs het Canal Roi Albert. Kees is vanaf hier weer terug gefietst naar Maastricht. Ik ook, de volgende ochtend. Natuurlijk zat het in de nachtdienst weer tegen, dus ik was pas om 07.00 uur terug.
Het plan is vervolgens om vanaf Maastricht de LF7, Oeverlandroute, te fietsen, ergens te overnachten en op zondag nog een stuk verder te fietsen. Na een kleine 2,5 uur slapen ben ik weer opgestaan, heb de hele handel ingepakt en om 10.45 uur zijn we vertrokken. Het eerste gedeelte loopt aan Belgische zijde van de Maas. Ergens, ter hoogte van Thorn, zijn we weer terug in Nederland. De route loopt langs Roermond en buigt dan af richting Eindhoven. Het fietsen gaat prima, proviand is voldoende mee, onderweg doen we een bakkie op mooie "plekkies". Ergens voorbij Kessenich (B) vliegt er ineens "iets" loeihard tegen mijn gezicht, net onder mijn linker oog. Het komt kneiterhard aan, ik stap af en Kees haalt met een pincet iets weg. We gaan door maar snel merk ik dat de linkerkant van mijn gezicht gaat opzetten. Mijn linkeroog wordt een beetje dicht gedrukt, de zwelling zet door naar kaak en hals. Ondanks deze hinder gaan we lekker door. Uiteindelijk zijn we gekomen tot Mierlo, na bijna 120km. Toch niet slecht na een errug korte nachtrust en voor de eerste keer samen fietsen.
Op zaterdagochtend zijn we om 08.00 uur weer opgestapt. De zwelling is er nog steeds maar wel minder en is iets meer naar mijn hals gezakt. Op naar Eindhoven en vervolgens richting Best, Boxtel, Liempde. Heerlijke koffiestop met lekkernij op terrasje. We besluiten de route te volgen tot Den-Bosch om hier de trein te pakken naar huis. Mijn teller staat op 330 km. We kunnen nog mee met de trein van 12.24 uur.Zo zijn we toch nog mooi op tijd zu Hause.
Samen gevat, het samen fietsen ging prima. We hadden genoeg proviand mee, de bikes hebben het goed gedaan. Alweer een heleboel trainings-kilometers. De teller van Kees z'n Gazelle staat al op ruim 2700 km, ik ben al een stuk voorbij 3100 km. Nog pakweg 8 weken tot "Le Grand Depart".
Tot de volgende, M.
Hoogte stage en fietsen op “De Route”.
Twee fiets dingen die wij de afgelopen week, weekend, hebben gedaan. Eerst de hoogte stage. Kees had de afgelopen week de mogelijkheid om mee te gaan met een collega bus ondernemer die met een fiets groep naar Oostenrijk ging. Op deze manier was het rij uren probleem opgelost en kon Kees met zijn fiets lekker in de bergen gaan fietsen. Een prachtige manier om de nieuwe bike eens flink te testen en natuurlijk óók zichzelf. Er zijn dus mooie trips gemaakt, de GroßGlockner omhoog klimmen en natuurlijk lekker weer naar beneden sjezen!!! Óók een dagtrip van Kaprun naar Bramberg v.v. Al met al een nuttige en goede training.
Wat mijzelf betreft, ik zat afgelopen donderdag en vrijdag weer voor nachtdienst in Luik en ik dacht ik wil toch graag eens een stukkie van de route die we straks gaan rijden in het echt gewoon zien. Ik heb de route dan wel helemaal digitaal en zo, compleet met boekjes waarin het allemaal uitgebreid wordt beschreven, ik wilde toch gewoon al even ervan proeven. Hoe pakt e.e.a. nu in het echt uit? Dus op zaterdagochtend in Maastricht weer de fiets opgepakt, een route gemaakt via Aken naar Düren waar ik dan op “De Route” terecht ging komen. Vervolgens heb ik uit de routebeschrijving een slaapplek geregeld in Jülich om vervolgens op zondagochtend via de “RuhrUfer-Radweg” naar Roermond te fietsen en vandaar met der Zug wieder naar huis. En zo was ook mijn training nuttig en leerzaam.
Dus onze training kilometers lopen gestaag op, het aantal dagen tot “Le grande depart” telt gestaag af.
Meerdaagse training.
Wow, dat klinkt toch mega professioneel! Nou ja, het meerdaagse klopt wel. De training ook wel maar het was ook in combinatie met werken in Wallonië. Afgelopen donderdag en vrijdag had ik nachtdienst in Luik en ik dacht dat moet ik eigenlijk combineren met een fietstocht. Helaas kon Kees niet mee, andere verplichtingen, jammerrrr. Wat ik dus bedacht had was om donderdagmorgen met de fiets in trein naar Sittard te sporen, vandaar via een mooie route naar Maastricht en vervolgens op Koga twee keer heen en weer naar Luik te pedaleren voor de nachtdienst. Vervolgens wilde ik dan op zaterdagochtend, na een paar uurtjes slapen, op het stalen ros stappen en via de LF3 richting huis fietsen. En zo is het dus ook gegaan.
Op donderdagmiddag heb ik geklommen en gedaald naar Maastricht. Vervolgens, begin van de avond, in de regen 32km naar Luik gefietst. Vrijdag heb ik hetzelfde nog een keer gedaan, met schitterend weer . Zaterdag was ik rond 09.00 weer wakker en na een stevig petit-déjeuner, ontbijt, was ik om 10.30 klaar voor vertrek. Ik wilde de LF3-Maasroute volgen tot Millingen. Aldaar de LF3-Hanzeroute oppakken richting huis. Hoe ver ik zou komen, ik zie het wel. Het weer was prachtig, de wind uit oost stond wel schuin tegen. Ik had proviand mee, bidons en thermos vol. Ik wilde zien te komen tot voorbij Venlo voor een overnachting. Toch pakweg 100 km. De Maas volgend heb ik mij verbaasd over de enorme hoeveelheid Duitsers die in het weekend hier komen recreëren. Via Roermond, ijsje en nieuwe voorraad water, verder naar Venlo. Rond 17.30 heb ik voor een slaapplaats gebeld. Ik kom terecht in Velden, net ten noorden van Venlo. Dat is toch 110 km deze zaterdag, niet slecht vind ik zelf.
Zondagochtend is ontbijt pas om 08.30, dus maak ik zelf broodje en thee op de kamer. Ik wil vroeg verder. Om 07.00 stap ik weer op. Om 07.50 sta ik al bij de Hertog-jan brouwerij, in Arcen, beetje vroeg voor een pintje, toch? Óók is het nog te vroeg voor de pont over de Maas, begint pas om 09.00! Ik pas de route maar wat aan en fiets weer verder. In Gennep zie ik onverwacht ineens een joekel van een stoomlok staan, snel een fotootje. Dit gaat niet helemaal goed, de fiets valt, ik grijp, ahhhh, een kompleet ingescheurde vingernagel. Pas ruim een uur later kom ik erachter dat ik hier ook mijn horloge ben kwijtgeraakt, . . Te ver om terug te keren. Via Mook, Groesbeek naar Nijmegen en nu langs de Waal naar Millingen.
Nu op de LF3 Hanzeroute gaat het richting het noordwesten, heerlijk de wind in de rug. Bij Westervoort fiets ik weer parallel aan de IJssel. Bij Olburgen vul ik nog één keer drinken bij, verder richting Zutphen. Ik besluit om hier de trein te pakken naar Zwolle. Om 18.00 zit ik op het fietsbalkon van de IC naar home sweet home. Totaal deze zondag 153 km, deze trip 410 km.
Om 19.00 ben ik weer thuis. Van Kees hoor ik dat hij toch wanneer mogelijk ook nog flinke ritjes heeft gemaakt. Zelfs tijdens zijn werk op de touringcar neemt hij de fiets nog mee om daar waar mogelijk een ritje te kunnen maken! Óók goed bezig dus!!!
Stand van zaken.
Een update over de stand van zaken tot nu toe. Is er dan iets nieuws te melden? Ja en nee . Eerst wat betreft de "ja". Kees heeft besloten een nieuwe fiets aan te schaffen. Na enig twijfelen, denken, dubben heeft hij besloten te investeren in een fiets met "E" ondersteuning. Hij heeft besloten te kiezen voor de mogelijkheid tot wat hulp voor als er wat geklommen moet gaan worden. Ik denk een verstandig besluit. Straks is Kees 69 jaar, toch niet mis om dan aan zo'n avontuur te beginnen en als dit kan helpen onze "fiets- odyssee" tot een mooi eind te brengen, nou prima toch?!? Dus de nieuwe bike is inmiddels in gebruik en al heel wat test/training kilometers, ruim 300km, zijn gemaakt. Naast dus een Bosch middenmotor is de Gazelle Cityzen ook voorzien van een 10 speed Shimano Deore derailleur. Mooi dat Kees nu genoeg tijd heeft om te testen, trainen, afstellen, aankleden van zijn nieuwe strijd-ros .
Nu wat betreft de "nee". Over mij en mijn stalen-ros, eigenlijk niet veel te melden . De fiets is al wel op orde, ergens in juni/juli gaat hij naar Scholten Tweewielers voor nieuwe ketting, tandwielen voor en achter en een totale check. Wat mijzelf betreft, ik probeer zoveel mogelijk te fietsen voor woon/werk en soms andere uitstapjes. Zoals afgelopen week fietsen in Zuid-Limburg en Wallonië, ook gecombineerd met werken aldaar. Lekker klimmen en dalen, met 20 kg bagage, in prachtig weer !!! Mooie routes gemaakt en dus ook gebruikt in de Garmin Inmiddels staat mijn trainings-teller al op bijna 1200 km!!
Kortom, we werken rustig door naar het "Grand départ", eind september!