meindert-kees.reismee.nl

"Tocht der Tochten".

Goedemorgen fietsfans en alle andere buiten-bezigheden fans .

Bij deze een winterse update. Het zal niemand ontgaan zijn, het is winter!!! Heerlijk genieten van een mooi pak sneeuw, eindelijk dicht gevroren plassen, sloten en vaarten!!! Schaatsen verdringt al het andere nieuws. 脡n ja natuurlijk, het ultieme schaatsavontuur zingt ook al snel rond. Elfstedentocht, de tocht der tochten!

Nee, ik ben niet zo van de schaats, heb er zelfs geen meer. Maar ik had mij gaandeweg deze week voorgenomen "iets" te gaan doen wat de sfeer, de beleving, het avontuur zou kunnen benaderen. En dit moest dan zaterdag gaan gebeuren. Een vroege dienst in Almelo, om 05.50 beginnen. De voorspellingen waren top . Een erruggg koude nacht, oostenwind, gevolgd door een zonovergoten dag!!! Was het nu verstandig zoiets te doen, in m'n uppie? Soms moet je ni茅t gaan voor het verstandige, het rationele. Gewoon kiezen voor het avontuur en ervoor gaan!!! Ik weet inmiddels wat ik moet doen, wat ik moet meenemen, ken de route en in Almelo is altijd de mogelijkheid voor een warme douche.

Om 03.00 stap ik op. E茅n bidon met hete thee met honing, een kleine rvs-thermos met kokend water op de andere houder. Extra thermo onderlaag, dikkere handschoenen, sokken van Merino wol. Gezicht ingevet met "good old" vaseline. Telefoon op 100% vol.

De digitale meter bij garage Dingerink meldt -10*!!! Toch wel apart zo midden in de nacht op weg gaan, het duister in. Al snel merk ik dat de wind inderdaad uit "de oost" komt. Snijdend, tegen, het plaatje klopt helemaal. Ik heb besloten de variant te kiezen via de Twentseweg, oude Twentseweg en nieuwe Twentseweg. Een goed gebruikte route dus redelijke kans op geruimde wegen. Ik weet 贸贸k zeker dat er niet geruimde stukken gaan zijn maar, allez, dat zal ook wel lukken. Gaandeweg merk ik dat het met de kleding goed zit. Ik kan goed bewegen, nog geen koude vingers en tenen. Net over de Eelerberg komt een stuk onverhard, niet geruimd. Valt best goed te doen. Alles is kneiter hard bevroren en de lichtbundel wijst duidelijk de weg. De schoenen "los" op de pedalen voor het geval ik er snel af zou moeten. Op het vlakke gedeelte richting "Hoge Hexel" voel ik gewoon dat het n贸g kouder is geworden. Ergens op een beetje beschut plekkie moet ik mijn bidon bijvullen. Wat er nog inzat van de hete thee is inmiddels 茅chte ijsthee geworden. De rvs-thermos maakt er weer hete thee van. Voorbij Hoge Hexel volgen nog meer niet geruimde gedeelten. Fietsen hier voelt een beetje als "klunen". Wierden en Almelo komen in zicht. Mijn tenen zijn ook een beetje gevoelloos, doof geworden. Om 05.55 sta ik op station Almelo. Toch wat later dan gehoopt . Snel onder de hete douche, werk-outfit aan en om 06.30 vertrek ik richting Antwerpen.

Het wordt inderdaad een pracht dag, veel zon, blauwe luchten. mooier dan dit gaat het niet zijn in een Nederlandse winter. Ook de treinrit verloopt volgens het boekje. Wat een mooie job is dit toch! Rijden door heel het land en dan genieten van al het moois wat er te zien is!

Om 16.00 ben ik weer terug op de basis in Almelo. Onderweg had ik al besloten 贸贸k weer terug naar Zwolle te fietsen. Het is nog steeds "Kaiserwetter", zoals men dit noemt bij de "Pruus". 脡n vooral, de oostenwind staat nu wel errugg prettig. Zo moet het ook voelen als de "Elfsteden-mannen" na het keerpunt Dokkum met de wind in de rug opgaan voor het laatste gedeelte naar de Bonkevaart !!! Ik ga voor de route via het Wierdenseveld, een stukkie langs de "midden-Regge", over de Hellendoornseberg en dan naar Luttenberg. Misschien w茅茅r niet de meest geruimde maar zeker w茅l een mooiere route . Ik maak meerdere extra stops voor een mooi plaatje! Ergens voorbij Lemelerveld moet ik de bidon weer op temperatuur brengen, het is inmiddels donker, koud. Tied om noar huus te goan!!! Om 19.20 is mijn avontuur ten einde, inmiddels toch alweer -7* bij Dingerink. Fiets afzadelen, tassen uitpakken en opwarmen!!! Moe maar zeker voldaan na een errugg lange dag!!!

De volgende update zal gaan over fietsen met voorjaars temperaturen, de nieuwe fiets van Kees (Merida Espresso EP-8 Edition) en hopelijk een mooie gezamenlijke toer!!!

Reacties

Reacties

Ans.

RESPECT!!! 鉂勶笍?鉀勶笍Dit zullen niet veel mensen je na doen!

Deetje

Wat een super leuk verslag weer Mein, topper en dat in die vrieskou zowel svkorgens als s avonds nog een keer....petje afffff.... als het straks weer zomer is, nu niet hoor haha

Henry

Mooi verhaal weer Meindert! Mooie tocht ook, leest lekker weg. Bikkelen op de fiets bij nacht en ontij ???

Renate

Wat in prestaasje. Lokwinske

Miny van leusen

Wat een prestatie , in jou eentje , Een leuk verslag om te lezen .

Anneloes

Lees het nu pas, maar ik sluit me aan bij Deetje: super leuk verslag!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!