meindert-kees.reismee.nl

Fietstrip naar Harlingen.

Goedemorgen,

Wel, afgelopen zaterdag was het dus zover. Samen met broers Tiem en Jan op de fietse noar Harlingen. Even een bezoekje aan sis en zwager on holiday in Friesland. Zoals al door Piet P voorspelt zag het weer er errug goed uit, misschien wel iets té goed. Het ging warm worden, echt warm. Ik was toch wel een beetje benieuwd naar hoe het zou gaan. Ik bedoel de voorbereidingen van ons waren helemaal goed, kilometers gemaakt, weten wat mee moet aan proviand enzo. Maar toch, dit was wél de eerste keer dat we met ons drieën zoiets gingen doen.

Om 07.10 waren de mannen op de Hollewandsweg, Zwolle. Jan was al gekomen uit Oene, Tiem uit Wijhe. Even een glas thee met een plak krentestoete, fotootje en dan "ging es Loss!!". Om 07.30 on the road. Het ging eerst richting Stadshagen, via de Hasselterdijk en net buiten de stadsgrenzen linksaf, de polder in, naar Genemuiden. Lange rechte weg en nog bijna windstil, dit ging zeer prettig. In Genemuiden hebben we de "ferry" genomen en aan de overzijde van het "Zwartewater" ging het linksaf richting Vollenhove. Via een mooi fietspad kwamen we met een boog aan bij de oude haven van dit oude Zuiderzee stadje. Tijd voor koffie en boterkoek, 09.15. Het tempo was zeer behoorlijk geweest, een flink aantal kilometers lag al achter ons.

Langs de "Royal Huisman" werf richting de oude Zuiderzeedijk, Blankenham, pittoresk Blokzijl en Kuinre. Het draait gewoon prima, goed tempo en nog steeds erg weinig wind . Wél klimt de temp alras omhoog. Rond 10.30 vinden we weer een plekkie onder grote populieren. Inmiddels zijn we in Friesland, ergens tussen Slijkenburg en Schoterzijl. Vlak aan het water van de "Kuinder", stilte, ruimte, een langsvarend bootje en enkele passerende fietsers. Genieten!!! Verder noord-westwaarts. Net onder het Tjeukemeer steken we de A6 over. De brug over het PMK, Prinses Margriet Kanaal, Woudsend en dan een stukje noordwaarts. In "Hommerts" vinden we weer een schaduw plek, met bankje en tafeltje, tied veur de middag-pauze, 12.30. Het tafeltje staat nog in de zon, te warm, we blijven beter onder het gebladerte. We pauzeren iets langer en al snel komt het bankje in de schaduw. Bidons weer vullen, het nut van voldoende water mee. Óók om je gezicht even af te spoelen/koelen.

Via de derde "Elfstedenstad" IJlst komen we aan de zuid-west rand van Sneek. Óver de A7 en via IJsbrechtum, Tjalhuizum en Nijland naar Bolsward. Bij het binnenrijden van deze achtste "Elfstdenstad" zien we een, voor ons drieën, toepasselijk kunstwerk. We doen nog één keer een stop, in het centrum. Gezellige drukte, toch ruimte!!! Een blik op het rijksmonument "De Broerekerk" en op weg voor het laatste gedeelte. Via Witmarsum, Kimswerd (Grutte Pier) naar de zeedijk, net onder Harlingen. Om 15.10 staan we boven en kijken uit over de Waddenzee. Nog enkele honderden meters naar de vakantieplek van Sis Renate en zwager Raymondo. De Radlers staan koud, de BBQ is TOP geregeld en de dames zijn met de auto's aangekomen om ons terug te brengen.

Wel, we kunnen terug kijken op een prachtige, zeer geslaagde uitdaging. Héél voorzichtig is het woordje "vervolg' al gevallen. Misschien past dit verhaal niet helemaal in de "Kees-Meindert" fietsmee site maar ik vond het té mooi om niet te plaatsen. En op deze manier blijft het ook beter te herinneren, voor mij, al 58 hé.

En wat doet fahrad-kumpel Kees? Wel, hij is vertrokken naar het brabantse Baarschot. Drie dagen fietsen met een groep fietsers in Brabant en tegen de grens van België vanuit "Auberge de Hilver", Baarschot. Een enkele etappe tot in België kan nu even niet doorgaan, moest dus nog snel worden aangepast. Fietsen vanuit een vaste plek, dus geen gedoe met inpakken, oppakken en weer uitpakken. Genieten van mooie ritten en 's avonds weer terug op de "basis". Hoe het daar allemaal verloopt horen we aan het eind van deze week vast wel, ook zeker wel met mooie plaatjes!!!

Tot zover, groetjes, K & M.

Ans

Mooi verhaal weer Meindert.Wat een prestatie hebben jullie geleverd en dan ook nog bij deze temperaturen?Petje af!!Er zijn vast niet veel zusjes die kunnen zeggen mijn broers zijn mij op de fiets komen opzoeken in het “ hoge noorden”We kunnen met ons allen terugkijken op een zeer geslaagde dag!

Anneloes

Trots op jullie!

Renate

Nou zeker weten Ans. Top prestatie!!
Super mooie dag. Het was erg gezellig, zo met elkaar op de camping.