meindert-kees.reismee.nl

Bikkelen in het noorden.

Gegroet volgers,

De titel heeft te maken met onze verrichtingen van de afgelopen periode. Het feit dat onze geplande toer niet door heeft kunnen gaan heeft ertoe geleid dat we enkele mooie, binnenlandse, fietstochten hebben gemaakt. Tochten die nét iets verder liggen dan, zeg maar, het rondje rond de kerk. We hebben hoe dan ook onze vrije dagen. Dus hebben we al een paar keer de bikes op de fietsendrager gezet, zijn ergens naar toe gereden en hebben daar een stevige tocht gefietst.

Vorige week dinsdag zijn we gestart in Hoogeveen en hebben via het "Dwingelder veld", twee keer de "Col du Vam", langs Pesse en Ruinen en de "Gijsselterkoelen" een toer van bijna 80 km gedaan. De donderdag daarop zijn we gestart in Assen om een mooie rit te maken naar Kees zijn "roots". Dus via mooie "Esdorpen", over de "Hondsrug" en "Drentse Aa" richting het vlakkere Groningse land, naar Wildervank. Een koffiestop bij Kees z'n zus en zwager. Daarna weer terug via Eexterveen, nog een "pitstop bij Gert Jan de ICT-man en dan via Eexterzandvoort, Gieten, Grollo naar Assen. 83 km.

Gisteren, weer dinsdag, zijn we gestart in Holwierde. Net boven Delfzijl. Een dag bikkelen in het noordelijkste noorden van ons land. Men zegt, denkt misschien: daar is toch niets meer, einde van de wereld? Ik vind het mooi. Daar waar de dorpjes en kerkjes oud zijn, de huisjes vaak klein zijn, de boerderijen als kastelen zo gróót zijn, de akkers eindeloos zijn en de uitzichten zonder einde zijn!!! Aan alles merk je, als je hier fietst, dat je vlak bij de Waddenzee zit. De zeedijk rechts, schapen en lammeren als bijna loslopend grazend op en langs de dijk, meeuwen zwevend in de lucht en een nergens te ontwijken, beukende westen wind tegen. Prachtig . Vlak boven Pieterburen, ongeveer op de helft, verlaten we de dijk. Via kleine wegen, fietspaden, paadjes gaan we weer richting het startpunt. Prachtrit met bijpassend "hard" weer, wind, regen maar ook prachtige luchten. 92 km. Morgen, donderdag, beginnen we in Lemmer voor een etappe in Zuidwest Friesland. Meren, oude plaatsjes, het Gaasterland en de IJsselmeerdijk.

Het wegvallen van de "Voie de la Liberté" maakt dat we toch een beetje gaan zoeken naar andere uitdagingen en die zijn dus óók in ons eigen land zeker te vinden. We gaan rustig door , K & M.

GJ

En erg leuk dat jullie ook in Eexterveen nog even een kop koffie hebben gehaald. En een leuk rondje! 83km.

Jan

Wat een buitengewoon poëtische beschrijving, vooral van het door mij ook zo geliefde “hoge land”, waar ik vroeger op de fiets dezelfde gedachten had... Je beschrijving raakt aan Marsmans beroemde woorden over ons prachtige land!

Anneloes

Mooi M&K. Heerlijk om te lezen. Veel plezier in Fryslan morgen.

Egbert en Gea

Mooi dat jullie er nu in eigen land zo lekker van genieten. Het is even niet anders. Lemmet staat ook nog op ons fiets lijstje. Maar dat wordt wel een kleiner rondje?? succes

Jos en Germien

Idd mooie plaatjes en plaatsjes.
Voor morgen nog een leuke trip langs de vecht en de meiden hebben een bakkie leut klaar staan!

Willie Hulshof Timmenga

We vonden het gezellig dat jullie kwamen koffie drinken.

Frans en Riky

Erg leuk dat je aankwam. Je weet nu waar we wonen dus als je weer in de buurt bent kom maar aan.
we hebben van jou geen mail- adres misschien handig voor een volgende ontmoeting

groeten
Frans en Riky van het Bolscher