meindert-kees.reismee.nl

In de geest van Paping.

Gegroet volgers,

Het stond in de krant, was op het nieuws. Reinier Paping is niet meer. Held der helden, winnaar van dé Tocht der Tochten, is net voor het eind van 2021 heen gegaan. Begonnen aan zijn laatste reis. En alsof het zo moest zijn, de laatste dagen waren echt een beetje winters. Als laatste groet aan dé Elfstedenheld.

Deze mooie winterdagen, zo op het eind van dit fietsjaar,daagden mij uit om nog een keer een mooie fietstoer te maken. Beetje in de geest van Paping dus. Temperatuur onder het vriespunt, wel wetend wanneer ik moest gaan vertrekken maar geen idee hoe en wanneer de terugreis zou gaan verlopen. Afgelopen dinsdag moest ik om 17.30 beginnen, in Almelo. Dus om 14.30 uur ben ik opgestapt, voor het eerst direct bij vertrek al de lange "fietsbokse" aan. Bidons gevuld met warme energydrink en hete thee met honing. Nog een extra windjack en dikkere handschoenen mee. De dienst liep tot 03.00 's nachts en ja, het zou zékers ruim onder nul gaan zijn. Een heerlijke, koude rit bracht mij om 16.45 op de basis in Almelo. Snel even wat extra proviand gescoord, warme douche, omkleden, een heet soeppie en, hoppekee, ik kan aan het werk, tot zover ging het volgens plan.

Ik ga niet verhalen over wat die nacht allemaal scheef liep maar in plaats van 03.00 uur was ik pas om 07.00 uur weer in Almelo . Véél te laat dus. Zoveel te laat dat ik óók niet meer met de fiets in de trein naar Zwolle kon gaan i.v.m. het ochtendspits fiets verbod in de trein. Pas na 09.00 kan dat weer. Daar heb ik niet op gewacht. Dan maar ontbijtje in Almelo, opfrissen, bidons goed vullen en gewoon gáán. Het wordt al wat lichter maar het is koud, echt koud. Oei, is dit wel helemaal verstandig? Ik denk aan Paping, heeft hij dit misschien ook gedacht? Maar hij ging rustig door, erop lettend dat hij steeds op tijd iets at. Zo ging het dus naar huis, eten, drinken, stoppen voor een mooi plaatje, genietend van de soms betoverend mooi bevroren natuur . Wierdense veld, Hellendoornse berg, de Luttenberg. Om 10.30 ben ik thuus . Moe, koud, stramme benen. Na een hete douche, verse koffie, ben ik er weer.

Een voldaan gevoel van het op passende wijze hebben kunnen afsluiten van een toch wel memorabel fietsjaar. Op naar 2022!!! Mooie dagen gewenst aan alle volgers!!!

K & M.

Herfsttour.

Grüß euch alle miteinander, dag allemaal.

Herfst heeft inmiddels zijn intrede gedaan. Tijd van wind, regen, vallende bladeren en vroeger donker. Maar ook tijd van prachtige kleuren, heldere dagen, koude ochtenden in nevel, lekker kokkerellen en rode wijn. Dus ook, als de weergoden een beetje meewerken, nog een mooie fietstrip ondernemen. Dat heb ik afgelopen weekend dan ook gedaan.

Dat fietsweekend begon eigenlijk vorige week vrijdagochtend al toen ik had bedacht om op de fiets naar Almelo te gaan. De dienst liep tot 12.30, dat was een prettige tijd. Hij begon echter om 05.00, dat was minder prettig. Maar goed, gewoon gaan. Om 02.00 ben ik opgestapt. En het is waar, er is altijd iets te zien. Nog geen kilometer onderweg, nét buiten de stadsgrens, liepen er zomaar enkele reeën op de weg. Een goed begin. Genieten van de stilte. géén wind, de maan. Aan mijn linkerzijde de sterren van de Grote beer zichtbaar, rechts de Orion. Al om 04.10 was ik in Almelo, tijd voldoende voor een warme douche. De terugreis ging, wederom genietend van heerlijk weer, via de Holterberg, Haarle. Bijna 100 km weggetrapt.

Dan het weekend. Zondagochtend had ik een dienst naar Seelze, het "Rangierbahnhof" vlak voor Hannover. Ik moest beginnen in Oldenzaal waar mijn trein de nacht had over gestaan. Vanaf daar ging het dan naar Seelze alwaar ik om 10.50 zou aankomen en vervolgens moest ik dan passagieren terug. Wel, het plan was snel gemaakt. Ik neem de Koga mee op de auto, dan in de loc en in plaats van met de IC-trein ga ik terug fietsen naar Oldenzaal. Een route voor in de Garmin is ook snel gemaakt, 238 km. Na een beetje rekenen denk ik dat ik zondag moet kunnen komen tot Bad Essen voor een overnachting, 110 km. Helaas is de start toch een uurtje later, om 12.00 geht es "loss"! Al vorens te beginnen regel ik een overnachting zodat dát in elk geval zeker is. Ik zal zékers in het donker gaan aankomen, wintertijd. De route volgt min of meer het "Mittelland-kanaal", beginnend als aftakking van het Dortmund-Emskanaal en voert dan langs Bramsche, Osnabrück, Minden, Hannover, Braunschweig, Wolfsburg en Maagdenburg naar de Elbe. Het weer is prima, de stevige zuidenwind is nét voldoende zuid voor een ietsje rugwind. Over half verharde paden langs het kanaal, verderop door prachtig gekleurde eiken bossen en terug naar het kanaal. Rond 16.00 passeer ik het "Wasserstrassenkreuz Minden". Hier gaat het "Mittelland-kanaal" óver de "Weser". Bij Lübbecke verlaat ik het kanaal. Niet veel verderop is het gedaan met "het vlakke". Bad Essen ligt in de uitlopers van het "Wiehen gebergte". Het is snel donker geworden en dit samen met de pittige klimmetjes maakt het laatste uur toch wel "afzien". Om 18.30 staat de Koga in de schuur, niet veel later laat ik mij een echte "Paulaner" errug goed smaken, 113 km.

Maandagochtend om 08.00 ben ik weer op weg. Eerst door de bossen afdalen naar het kanaal. Ik ga ten noorden voorbij Osnabrück, via Ostercappeln. De dag begint helder maar de wind is gedraaid naar zuidwest, staat dus nu op de kop. Eerst naar Bramsche, steeds het kanaal volgend. Ik maak foto's en filmpjes. Een prachtige oude Magirus-Deutz truck, een binnenvaartschip met zo'n duidelijk herkenbare langzaam loper diesel als krachtbron. Het tempo ligt lager als gister, bewust lager. Oldenzaal is nog ver en het gaat niet gebeuren dat ergens in de laatste 20 km mijn krachtbron leeg is. Niet zoals Drs. P ooit zo mooi zong; Ja, Omsk is een mooie stad maar nét iets te ver weg!!! Net voor Recke verlaat het kanaal. Via het "Recker-moor" met een grote boog om Recke heen richting Salzbergen. De weg is hier bar en boos, Pas auf Strassenschäden!!! Wat heet, alsof het nét is aangelegd door de Romeinen vlak voordat zij werden ingemaakt tijdens de "Varusslag" net boven Osnabrück. Bij station Salzbergen even een snelle fotostop bij de daar opgestelde giga stoomloc. De laatst actieve "Dampfloc" van de DB. Bouwjaar 1942 , in dienst tot 1977. Ten zuiden langs Bad-Bentheim naar de grens, de Lutte, dan het laatste stukkie naar de auto in Oldenzaal. Nét voor invallende donker ben ik er, 125 km.Twee dagen genieten van fietsen in de herfst, nu nog één dagje zu Hause.

Tot de volgende, Meindert.

Mooiste 1e vakantiedag 2021.

Hallo,

Ja, ik heb vakantie. Om precies te zijn is mijn vakantie gisterochtend om 03.15 uur begonnen. In Bad Bentheim, toen ik daar was geland met de trein vanuit Antwerpen. Omdat de weersvoorspellingen top waren voor een fietstrip was ik op dinsdagochtend al vertrokken uit Zwolle naar Bentheim, voor de dienst náár Antwerp. Nog één keer dit fietsseizoen met de fiets, als straks de vakantie voorbij is zitten we in oktober en dan is de kans op zulke prachtige dagen toch wel erg klein. Sowieso zijn dan de dagen al véél en véél korter! Het fietsen gaat weer goed maar ondanks de zwakke wind voel ik wel dat hij wél tegen staat, uit 'de oost'. Ook moet ik even wennen aan de best hoge temperatuur, na de middag. Toch kan ik goed doorgaan. Om 14.15 heb ik de "Burg Bentheim" al in zicht. Tijd genoeg voor hapje, drankje en omkleden.

De Koga mocht ik parkeren in het gebouw bij de "Fahtdienstleiter", de treindienstleider, altijd wel prettig en safe!! Dus op donderdagochtend, 03.30 uur, stond ik klaar om te gaan. Naar huis of in ieder geval richting Zwolle. Eerst maar eens naar Hengelo, kijken hoe het gaat. Tenslotte zat er al wel een dienst van 10 uur op. Maar het gaat goed, direct al, ik voel het. De bijna niet voelbare wind staat nog steeds uit oost, helemaal TOP!! Eerst via Gildehaus naar de grens, dan via kleine paadjes, weggetjes langs Oldenzaal en vliegveld Twente. Het is hier nog donker, errug donker. Hengelo komt eraan en vroeger dan gedacht sta ik op een nog uitgestorven stationsplein. Even een fotootje, ook een reep uit de voorraad. Ik voel me prima en besluit door te gaan tot Almelo. Daar kan ik, zo reken ik snel uit, nog steeds de trein pakken naar Zwolle. De stad uit, richting Hengelo Gezondheidspark, over de A35, de Azelerbeek en Azelo. Terug over de A35 en naar Almelo. Het gaat nog steeds goed, héél goed. Maar ik moet nu wél besluiten wat te doen. De trein nu het nog net kan of doorfietsen. De trein is misschien verstandiger. Gelukkig wint het gevoel, de passie het van het gezonde verstand.

Ik fiets door. Wél besluit ik een soort van ontbijtje te doen in het dienstgebouw van DB-Cargo. Hier is lekkere thee, kan ik even zitten, de jas uitdoen en weer een bidon vullen met hete thee met een suikertje. Om 06.45 vertrek ik weer. Het duister is verdwenen en ik fiets het licht in. Het wordt een weergaloos mooie fietstrip. Opkomende zon in mijn spiegeltje, blinkende spinnenwebben op de grassen en aan de struiken, nevelflarden boven het water en hier en daar paarden die half nog verdwijnen in de mist. Via IJpelo, over de N350, langs de Regge, Notter en Zuna naar de Holterberg. Hier boven is het inmiddels volop in de zon. Een fotootje trekken, een banaan, thee en afdalen naar Haarle. Pas hier kom ik de eerste mensen tegen. Door naar Raalte en Heino. De jas is verruild voor een korte mouw fietsshirt. Om ongeveer 09.45 is de basis, Home Sweet Home, weer in zicht. Precies 48 uur na het vertrek ben ik weer "zu Hause"!!!

Twee heerlijke fietstripjes, het blijft een pracht ervaring om in deze omstandigheden te kunnen fietsen vanuit het donker van de nacht naar een zon overgoten dag!!! GENIETEN!!!

Groet M.

Laatste etappe van "onze" RvNL.

Good evening volgers,

Yes, de finish is gehaald . Vanmiddag net voor 17.00 waren we weer terug in Ommen. Vanochtend was ik al vroeg wakker, de haan had zijn wekker op ongeveer 06.00. Beetje vroeg nog dus nog even omdraaien . Net voor 07.00 opgestaan. Water koken voor onderweg, boeltje inpakken, broodje uit de voorraad en gaan. Máár niet zonder lekkere verse koffie ! Gastvrijheid schrijft men hier met hoofdletters!!! Dan stappen we op, eerst even terug naar Gieten, Gasselte. Hier pikken we de route weer op. Eerste doel is het hunebed Bronneger, daarna richting Odoorn, Emmen. Het Drentse land van Daniël Loheus trekt voorbij. Bossen, heide, esdorpen, kassei stroken en onverharde paden. Overal ruik ik de aardappel akkers. De wind staat minder gunstig, meer west, het is nog steeds wél droog . Na Emmen gaat het richting Coevorden. Het landschap wordt meer open, niet helemaal prettig vanwege de woei. Ik merk wél dat ik weer beter "door kan halen" op de pedalen .

in de "Ganzenstad" is het tijd voor een stevige lunch. Een uurtje uut het zadel. Daarna richting Hardenberg, even aanleggen bij Sis en zwager. We volgen verder min of meer de Vecht naar Ommen. Net voor 17.00 komen we aan bie 't station. Gerry en Aniet staan er om ons op te halen .

Drie dagen weer echt goed kunnen fietsen, heerlijk genieten van het mooie, grote lege, altijd indrukwekkende hoge noorden. Afzakken door dé fiets provincie Drenthe met al z'n diversiteiten, tenslotte weer geland in Overijssel, Ommen. Hier begon het op 08 mei en nú, op 18 augustus is de klus geklaard . Deze 3 dagen hebben we 345 km weg gefietst, de gehele tour was 1623 kilometers!!! Toch wel weer een prachtige afstand.

Dank voor alle reacties, belangstelling. Altijd tof om deze te lezen!!!

Groet, Kees & Meindert.

Van het Hoge Land naar land van Aa en Hunze.

Uut Drenthe, goedenavond. Vanochtend beetje uitgeslapen, 07.30. Een héérlijk ontbijt was klaar gezet. Wil je nog iets mee voor onderweg? Pak gerust wat mee! Rond 09.00 waren we weer op weg. Nog steeds een forse WNW wind maar wel droog. Eerst richting Zoutkamp en dan min of meer het Reitdiep volgen, eigenlijk tot aan Groningen. Prachtige route! Al snel komen we bij Electra, een enorm groot gemaal waar 4 mega grote diesels prachtig zichtbaar staan opgesteld. Enorm zijn ook de tegenstellingen qua huizen hier. Kleine huisjes tegenover de machtige "borgen", boerderijen. Kleine dorpjes met oude kerkjes op wierden, terpen en op kastelen lijkende huizen zoals de "Allersmaborg" tussen Ezinge en Aduarderzijl.

We doen een koffiestop bij Garnwerd, prachtig plekkie aan het Reitdiep. In 't zonnetje, bankje tegen een grote oude molen. Langzaam komt Groningen in beeld. In de skyline is d'olle Grieze, Martini toren, al te zien. En dan zijn we zo ineens in de drukte van de stad. Weg van rust en grote leegte direct in de grote stad hectiek, pfff! We fietsen nog wel even naar "de toren" maar daarna snel de stad weer uit. Aan de zuidkant, bij het Paterswoldse meer doen we weer een broodje, koffie, reep en een fruitje.

We komen nu in het gebied van de Drense Aa en Hondsrug. Totaal anders dan de weidsheid van boven "Stad", zékers is ook dit echt mooi. Ook een voordeel hier is dat er veel meer beschutting is tegen de toch nog aanwezige woei. Mooie bossen, heide en weilanden. De brinkdorpen komen in beeld. In Ballo nog een keer een stop op een Bio-boederij met uitspanning. Koffie met appeltaart!! Eerst naar Gasselte en dan naar Gieten voor de overnachting.

Helaas, geen kamer voor U. Ik heb een fout gemaakt bij het reserveren, foutje met de datum. Shit, shit, shit!!! Men is zeker behulpzaam, gaat direct rond bellen maar helaas zit alles vol, overal. Help, wat nu. Kees belt een kennis in Eexterveen, niet zo heel veel verder. Legt de situatie even uit en hoppa, we kunnen zo terecht. Hoe ontzettend TOP is dit!!! We kunnen zo terecht, koffie en een wijntje worden ingedaan en we eten óók nog mee, echt hélemaal GEWELDIG!!!

Morgen alweer de laatste dag, de etappe naar Ommen waar op 8 Mei onze Ronde van Nederland is begonnen. Het is mét wat vertraging maar we gaan het wel afmaken.

Uit Eexterveen, K&M.

Fietsen zoals het bedoeld is!

We zijn weer op weg. Vanochtend met de trein naar Harlingen, zomaar op tijd aangekomen. We zaten dus vóór 08.30 al in "the saddle". Het was droog maar de wind was al errugg duidelijk aanwezig. Na het passeren van de sluizen werden we als het ware de stad uitgeblazen. Whaw, de teller stond zonder veel inspanning op 30 km/h. Maar ja, het ging niet alleen maar met de wind mee. Daar waar hij even flink op de kop stond moesten we flink terug schakelen. Ik merkte wél dat ik beter door kon gaan als het nodig was, langer een bepaald verzet door kon blijven draaien. Mooie route langs echt oude plaatsjes, prachtige héél oude kerkjes en vooral héél veel ruimte!!! De koffiestop hebben we gedaan ergens bij een beetje "shabby" bushokje. Niet veel zaaks maar wel lekker uut de wind. Verder is er gewoon heel weinig in dit gebied van eindeloze onmetelijkheid. Ik heb zeker nog wel terug gedacht aan de dag dat ik moest opgeven in Harlingen. Het was echt wel helemaal fout geweest als ik toen was doorgegaan. In deze eindeloze omgeving was er niet zomaar een mogelijkheid geweest om naar huis te gaan.

Bij Holwerd stoppen we bij de ferryterminal voor een "Strammer-max. Heerlijk dat we gewoon weer ergens kunnen aanleggen om wat te eten. Nög heerlijker is het dat het mij gewoon weer erg goed smaakt, ik verteer het gewoon weer zonder pijn in de buik of nare steken in de maag. Het Lauwersmeer nadert, de wind staat onverminderd straf door. Over de sluizen, we zijn in Groningen, in"t Hoge Land. Eerst gaan we naar Zoutkamp. We leggen aan bij  ZK 86. Bijna 125 km op mijn tellertje. Volgens de ongeschreven traditie wordt er na elke goede etappe een Weissen gedronken en, hoera, alhier heeft men de echte "Paulaner Weissen" op de kaart staan!!! Zum Wohl!!!

Nog een paar kilometers naar onze overnachtingsplek. In Vierhuizen, B&B d'Olle Pastorie. Fietsen in de schuur, erg prettige ontvangst en picobello kamer, TOP!!! Later ga ik met de eigenaar even eten voor ons halen, Indisch. Oh ja, de wijn kunnen jullie zelf nemen. Gaat wel lukken toch? Is van het huis, de B&B dus!!

Kortom, mijn terugkeer naar hier om onze "missie" te voltooien is gewoon prima van start gegaan. Véél wind, regen, maar niet echt veel en een TOP overnachting plekkie hier in Vierhuizen. Morgenochtend Früstück om 08.30 en dan richting "Stad".

Uut Grunn, K&M.

Terug naar Harlingen.

Na bijna drie maanden gaan we morgenochtend terug naar Harlingen. Terug om de resterende etappes van onze ronde van Nederland alsnog op de fiets te voltooien. De afgelopen periode heb ik al wel weer diverse ritten gemaakt en ik voel me sterk genoeg om nu samen met Kees het laatste deel van "onze" ronde te voltooien.

Morgenochtend om 06.48 pak ik in Zwolle de trein naar Leeuwarden. Kees stapt in Meppel op. In Leeuwarden stappen we over naar Harlingen haven. Als dit alles lukt kunnen we rond 08.30 in het zadel zitten. Kees-Meindert weer op weg!!!

We zullen de Waddenzee volgen naar het Lauwersmeer en daarna gaan we min of meer rechtsaf. Eerste overnachting is al geregeld. Vlakbij Zoutkamp, in Vierhuizen. Ons onderkomen is een B&B, d'olle Pastorie!! Ik heb er zin in, het weer zal misschien niet helemaal top zijn, de wind staat wél redelijk gunstig.

Tot snel, K&M.

Weer opgestapt.

Hallo alle volgers,

Ja, eindelijk na ruim 10 weken is er weer een update uut Zwolle. Ik ben weer opgestapt, zowel letterlijk als figuurlijk. Ik ben inderdaad weer met de Koga op pad geweest maar ik ben ook weer aan het werk dus óók weer op de loc gestapt. Op 19 juli heb ik mijn, uitgestelde, jaarlijkse medische keuring gehad en toen ik oké was bevonden heb ik mijzelf ook weer beter gemeld.

Op 26 juli ben ik dus weer begonnen met werken. Een erg prettige bijkomstigheid is nu wel het feit dat ik minder uren per week draai dus is er lekker meer tijd tussen de diensten. Het gaat best wel weer prima op de trein dus.

Ik was inmiddels ook al wel weer wat begonnen met de fiets. Eerst even naar de stad, een rondje Windesheim en Herxen, even naar Wijhe v.v. Daarna al eens naar Meppel en toen onlangs een tripje naar Almelo heen en terug óók goed was gegaan wist ik dat ik weer op de goede weg zat. Vorige week heb ik met Kees en een groepje gefietst naar Giethoorn, de Wieden, Beltschutsloot. Mét een boottocht erbij.

Afgelopen zaterdag was gepland de fietstour met de broers Tiem en Jan. Vorig jaar naar Harlingen, dit keer naar Udenhout (NB). Voor mij toch wel een serieuze test. Ik ben om 06.45 opgestapt. Eerst naar Wijhe, dan samen met Tiem in de trein naar Dieren. Jan zou op de fiets vanaf Oene naar Dieren komen en dan kon de uitdaging beginnen. Helaas, helaas, helaas is Jan, nog maar net op weg, aangereden. De hele fiets in puin, schouder zwaar gebutst, misschien wel kaduuk. Pijnlijk linker been. Shit, shit!!! Naar het ziekenhuis voor foto's. Avontuur voorbij nog vóór het begonnen was. Tiem en ik zijn toch gaan fietsen vanuit Dieren, wachten had geen zin. Eerst over de Posbank, Rozendaal, door Arnhem. Inmiddels lazen we dat de foto's bij Jan geen breuken lieten zien, wel zag het er behoorlijk heftig uit.

Na Arnhem kwamen we op de dijken. Langs de Rijn, Neder-Rijn, de Waal en Maas. De tegenwind was fors met ook flink wat regen. Het voetveer bij Dodewaard was nog uit de vaart, we moesten een paar kilometer om fietsen. Het fietsen tegen de stevige zuidwestenwind viel mij niet mee. Ik moest kleiner schakelen, ik kon het tempo van Tiem niet houden. Het weer werd wel steeds iets beter, bij Den Bosch gingen de jassen uit, nog 20 km te gaan. Om 16.45 waren we op de bestemming Udenhout. De dames waren ook gearriveerd en óók Jan was er weer bij, helemaal TOP!!! Het werd een errug gezellige middag/avond. Tóch nog een topdag!!!

Wat betreft de ronde van Nederland van Kees en mij, we zijn voorzichtig van plan om óók de nog resterende kilometers te gaan fietsen. Nog 3 dagen, weer te beginnen in Harlingen op 17 augustus.